Siden 2012 har vi benyttet QR-teknologi til gjennomføring av forskriftsmessig egenkontroll av tekniske og organisatoriske forhold på eiendommer. Med appen kan du enkelt gjennomføre kontrollrunder på dine bygg ved å scanne QR-koder som er satt opp på ulike kontrollpunkter. Dersom man oppdager feil, mangler eller avvik på kontrollpunktene kan man melde inn disse via appen – med mulighet til å legge ved et bilde av forholdet om ønskelig.
Det å opprettholde og drifte en bygning eller eiendom er en kompleks oppgave som innebærer mange utfordringer. Dette inkluderer å håndtere vedlikehold, sikkerhet, kommunikasjon med leietakere og mye mer. For å sikre at alt fungerer sømløst, oppfyller regelverk og gir en god opplevelse for alle involverte, krever grundig planlegging og koordinering.
Med vår innovative app kan du ta med deg kraften og funksjonaliteten fra skrivebordsversjonen av PiD Drift rett i lommen din. Nå kan du enkelt gjennomføre kontrollrunder, administrere oppgaver og lese informasjon fra arkivet.
I PiD Drift Mobile er det også funksjonalitet som gjør det mulig å rapportere feil, behandle feil, levere inn driftsskjemaer og holde oversikt over statistikk knyttet til leietakerskjemaer, alt fra din mobil. Send meldinger for å informere leietakerne dine om aktiviteter, få viktig informasjon om avtaler, og utforsk eiendommens infrastruktur. I infrastruktur får du detaljert innsikt i brukere, kontrollpunkter, FDV-komponenter og roller. Vi gir deg også full kontroll over brukere på eiendommen, slik at du kan håndtere dem sømløst.
Men det stopper ikke der - kursdeltakere i PiD Kurs er nå integrert i PiD Drift Mobile, her kan du behandle kursdeltakerlisten og du kan sende påminnelser direkte fra appen. Dette gjør administrasjonen mer effektiv enn noensinne.
Tett kontakt med våre kunder har lært oss viktigheten av at driftsavdelingen på eiendommen enkelt skal kunne kommunisere med leietakerne sine. Dette ønsker vi å tilrettelegge for, og som en kontinuerlig del av vår produktutvikling, vil vi snart lansere en ny, spennende tilpasning i PiD Drift Mobile. Leietakerne vil snart få tilgang til denne oppdateringen, som vil gjøre det enda enklere å gjennomføre egenkontroller, effektivisere kursdeltakerbehandling, forenkle utfylling av skjemaer og forbedre kommunikasjonen med leietakerne dine.
Vår fremste prioritet er å gjøre systematisk sikkerhetsarbeid enklere for deg. Med PiD Drift Mobile gir vi deg verktøyene du trenger for å drifte og administrere eiendommer på en mer effektiv og praktisk måte, rett fra din mobil. Dette sikrer ikke bare full oversikt over dine eiendomsressurser, men også at du alltid er oppdatert, uavhengig av hvor du befinner deg. Med vår app blir systematisk sikkerhetsarbeid en sømløs del av din daglige drift.
Moduler
Ettersyn-, kontroll- og vedlikeholdsmodulen ligger lett tilgjengelig på hjem-siden i appen, og gir deg muligheten til å utføre kontrollrunder og oppgaver på eiendommen.
Denne allsidige modulen håndterer også varslinger for feil, skjemaer, avtaler og FDV-komponenter, og gir deg full
oversikt over uleste meldinger som er blitt publisert på eiendommen. Dette gir en helhetlig løsning for administrasjon
av eiendommene dine. Alle aktiviteter som er gjeldene kan sorteres
Kontrollrunder kan startes fra EKV-oversikten eller ved å scanne en hvilken som helst kode i bygget. Når du går en kontrollrunde har du også automatisk med deg historikken til alle kontrollpunktene. Du kan enkelt
se hvilke feil som har blitt avdekket tidligere, slik at du unngår å melde fra om samme feil flere ganger.
I oversikten er det enkelt å se hvilke kontrollrunder som er utført eller hvilke kontrollrunder som gjenstår i en gitt
periode, og hvem som har ansvaret for å utføre dem.
Du kan opprette enkeltoppgaver eller gjentagende oppgaver i oppgave-modulen. Her er det også mulig å
legge til bilder, sjekklister, tilknytte avtaler og FDV-komponenter med mer. Ved å opprette en oppgave i
PiD Drift Mobile vil systemet følge opp oppgaven for deg. Varsel om opprettelse sendes til deltakerne i oppgaven. Deretter
varsler systemet brukerne som er involvert i oppgaven om fremdriften, eller når fristen er i ferd med å utløpe. I EKV
vil du kunne finne igjen oppgaven, og når den er fullført får deltakerne en varsling i appen. Med oppgavemaler er det enda enklere
å opprette oppgaver. Da er mye av informasjonen ferdig utfylt, og du kan enkelt legge til beskrivelse og sjekklister m.m..
I feil-modulen ligger alle innmeldte feil og avvik på bygget. Med appen mottar du push-varsel med én gang en feil er innmeldt. Du kan også behandle feil, gi tilbakemeldinger til innmelder, eller opprette oppgaver for å
utbedre feil her. Alle feil kan tagges og kategoriseres basert på type feil og alvorlighetsgrad. Det er også mulig å knytte
feil til areal, FDV-komponenter og dokumenter. Dette gjør at du får muligheten til å dokumentere feilen grundig. På samme måte som i PiD Drift kan man nå bruke appen til å lukke flere feil samtidig.
I appen er det enkelt å fylle ut digitale skjemaer. Som i PiD Drift, skiller vi også her på “leietaker-skjema” og “drift-skjema”. Der hvor spørsmål i et skjema har svaralternativer kan vi
markere og utheve skjema-besvarelser med avvik slik at det blir enkelt å se hva som må følges opp. Varsler kan også
sendes til drift når noen registrerer et skjema, eller kun når det blir registrert et skjema med avvik eller feil.
Du kan se statistikk på leietakerskjemaer, og sende ut påminnelse til leietakere som ikke har fylt ut påkrevde skjema rett fra appen.
Riktig forvaltning, drift og vedlikehold forlenger levetiden og kvaliteten på komponenter. I FDV-modulen får du
mulighet til å se, og søke etter, komponenter under spesifikke temaer fra bygningsdelstabellen.
Du får en oversikt over viktige elementer i organisasjonens drift. Dette inkluderer det meste av informasjon tilknyttet
byggets arealer, i tillegg til brukere, kontrollpunkter, FDV-komponenter og
eiendomsroller. Kontaktinformasjon til nøkkelpersoner på bygget er tilgjengelig i infrastrukturen.
Du kan også utføre enkle endringer på arealer i infrastrukturen fra appen, som f.eks. å legge til om arealet lagrer brannfarlige varer eller har egen rømningsveg.
Kjernen i PiD Drift er arkivet, og all dokumentasjon om eiendommen lagres her. Det kan være alt fra branndokumentasjon,
avtaler, FDV, HMS og internkontroller for å nevne noe. Vi har gjort det mulig å signere disse dokumentene digitalt for å
kvalitetssikre at dokumentene som legges inn blir tatt hånd om. I appen er dette nå enda enklere. Mappestrukturen er en mal vi har utviklet
gjennom mange år i bransjen og du har mulighet til å supplere med egne mapper der hvor du har behov for det. Enhver
mappe har egne rettigheter som definerer hvem som får se innholdet.
Kursadministrasjonsmodulen gir deg muligheten til å holde deg kontinuerlig oppdatert om hvem som har gyldige eller
ugyldige kursbevis på eiendommen din. Funksjonaliteten i denne modulen gjør det enkelt å administrere kursdeltakere, og sende ut påminnelser om å gjenta kurs.
I appen kan du se hva slags avtaler som er registrert på dine eiendommer, finne kontaktinfo og laste ned avtaledokumenter og vedlegg. I EKV får
man varsler når det nærmer seg utløpsdato eller oppsigelsesfrist.
PiD Score er en rapport som beskriver dokumentasjonsgraden til bygget i PID-drift, basert på brann-, internkontroll- og
el-forskriftene. Denne ser du en status på fra hovedmenyen i appen. Score'n beskriver aktivitet knyttet HMS og brannsikkerhet, men ikke kvalitet på
dokumentene. Rapporten gir derfor ingen nøyaktig beskrivelse av byggets tilstand, men indikerer i hvor stor grad
det systematiske sikkerhetsarbeidet er satt i system.
Fra EKV-, kontrollrunde- og oppgaveoversikten kan du se status på planlagt, utført og pågående arbeid. Den viser også statistikk på forfalt arbeid.
Dette gir deg et godt oversiktsbilde av hvordan aktivitetene på din eiendom blir ivaretatt.
Under infrastrukturen kan man se en liste over alle brukere som har tilgang på din eiendom. Nå kan du enklere administrere disse ved å bruke appen til å gjøre enkle endringer på brukere, hvilke arealer de skal ha tilgang til - eller hjelpe dem med å sende ut ny e-post for å resette passord.
Med meldinger har du mulighet til å nå alle brukere av systemet, slik som for eksempel leietakerne dine. Dette er et
smart verktøy hvor du kan legge ut informasjon på ett eller flere bygg. En melding kan også knyttes mot et skjema som
skal registreres. Det er mulig å sende meldingen på e-post til alle på bygget, eller til et utvalg av brukerne basert på
brukertype. Man kan også velge å gjemme meldingene for noen av brukerne på et bygg.
Dersom du har ansvar for flere eiendommer kan du enkelt bytte mellom disse fra menyen i appen. Eiendommer markert som favoritten ligger øverst i listen sammen med de du nyligst har vært inne på.
Dersom du f.eks. scanner en QR-kode som ikke ligger på eiendommen du er inne på, vil systemet spørre deg om du ønsker å bytte til eiendommen QR-koden er registrert på.
Dette gjør det lettere å navigere mellom ulike eiendommer.