Support

Supportavdelingen

Åpningstider

Mandag – fredag: 08.00-16.00

Kontakt

support@pids.no | 488 55 770


Ofte stilte spørsmål

PiD Drift

Velg «Glemt passord» nedenfor innloggingsfeltene på www.pid-drift.no. Legg inn e-postadressen din og trykk «send passord». Du vil da få tilsendt en e-post med en link som tar deg til en ny side. På denne siden er brukernavnet ditt synlig ovenfor to passord-felter. Legg inn et nytt passord, og gjenta passordet i feltet under. Vær oppmerksom på brukernavnet ditt som er opplyst på siden. Trykk lagre – og vent på tilbakemelding på om endringene er lagret. Logg inn med brukernavn (ikke e-postadresse) og det nye passordet ditt i www.pid-drift.no.

Brukernavnet ditt er ikke e-postadressen din. Dersom du har glemt brukernavnet ditt, men husker passordet ditt, kan du ta kontakt med driftsavdelingen på din eiendom som kan finne denne informasjonen om deg. Hvis du ønsker å løse det selv, kan du også velge «Glemt passord» nedenfor innloggingsfeltene. Legg inn e-postadressen din og trykk «send passord». Du vil da få tilsendt en e-post med en link som tar deg til en ny side. På denne siden er brukernavnet ditt synlig ovenfor to passord-felter. Dersom du husker passordet ditt kan du bare lukke siden og gå til www.pid-drift.no og logge inn som vanlig. Du kan selvfølgelig opprette et nytt passord også dersom du er usikker på hva passordet ditt er. Ved problemer – ta kontakt med support@pids.no.

For leietakere:
I PiD Drift har du mulighet til å finne alle skjema du har lagret i sidemenyen under «Skjema»->«Arkiv». På skrivebordet har du også tilgang til å se hvilke skjemaer alle leietakere må fylle ut, og hvilke av disse du selv har fylt ut.
For driftsavdeling:
For å se hvilke skjema du har lagret kan du gjøre som leietakerne – gå til «Skjema» i sidemenyen, og deretter «Arkiv». For å se hvilke av dine leietakere som har levert et spesifikt skjema går du til «Leietakerskjema», og trykker på «innstillinger»-ikonet til høyre for valgt skjema, og velger «Se statistikk». Fra statistikken kan du velge år, samt velge å sende påminnelser til de brukerne du ønsker skal fylle ut skjema.

Dersom du går inn på en leietaker i infrastrukturen vil det dukke opp en veiviser til høyre som lar deg fjerne eller flytte leietakeren. Når du fjerner en leietaker, vil både brukeren og kursdeltakere bli borte fra arealet. Dette arealet vil da være tomt og klart for å legge inn en ny leietaker. På hovedsiden i infrastrukturen har du en annen veiviser til høyre som lar deg legge til en ny. Følg stegene i veiviseren og velg arealet som står tomt. I siste steg kan du legge til en eksisterende bruker eller opprette en ny. Ved problemer – ta kontakt med support@pids.no.

Gå til «Brukere» i sidemenyen. Trykk på «+»-tegnet til høyre for søkefeltet ved siden av eiendomsnavnet. Velg brukertype, legg inn e-postadresse og eventuelt hvilket areal brukeren skal ha tilgang til. Fyll ut resten av kontaktinformasjonen, sjekk at alle felter er korrekte og trykk «Opprett». Så fort brukeren er opprettet vil de få en velkomstmail fra PiD Drift med informasjon om hva systemet er, mulighet til å opprette passord og endre kontaktinformasjon. Brukeren må også godkjenne brukervilkår før brukeren blir aktivert. Dersom e-postadressen er registrert i vårt system fra før vil de få en mail med informasjon om at de har fått tilgang på et nytt areal eller en ny eiendom.

Gå til infrastrukturen i sidemenyen. Til høyre på siden ligger det en veiviser som lar deg opprette en ny leietaker. Følg stegene i veiviseren: 1. Søk opp navnet på den nye leietakeren. 2. Velg et tomt areal eller opprett et nytt areal. 3. I siste steg kan du legge til en eksisterende bruker ved å søke på e-postadressen til vedkommende, eller opprette en ny bruker ved å trykke på «+»-tegnet til høyre for nedtrekkslisten. Ved problemer – ta kontakt med support@pids.no.

PiD Score oppdateres automatisk hver natt. Det vil si at alle endringer du gjør på eiendommen i dag ikke vil påvirke score’en din før i morgen. PiD Score er en rapport som sier noe om hvor godt dokumentert bygget er i forhold til de krav som loven stiller og som konsernet selv har definert i samråd med rådgivere i PiD Solutions AS. Antall mulig oppnåelige poeng er unikt for hvert bygg. Poengsummen kalkuleres med utgangspunkt i forutsetningene systemet legger til grunn. Les mer om rapporten i www.pid-drift.no.

Det er dessverre ikke mulig å fullføre en kontrollrunde uten å scanne alle kodene. Be driftsansvarlig om å finne en kopi av koden i PiD Drift på desktop, eller ta kontakt med support@pids.no for hjelp. Meld inn feil på koden, slik at det blir registrert at koden ikke er mulig å scanne. På sikt vil vi se på en løsning som gjør det mulig å registrere en kode som «manglende/defekt» eller lignende, men inntil videre må koden scannes.

PiD Drift Mobilapp

Innlogging i appen er kun tilgjengelig for driftsavdeling. I appen logger man inn med brukernavn og pinkode, eller med QR-kode. For å opprette pinkode trykker du på «Create PIN» under innloggingsfeltene. Du blir da bedt om å legge inn brukernavnet og passordet ditt fra PiD Drift, før du velger en egen pinkode (4 tall), og bekrefter pinkoden. Trykk «Opprett PIN» og logg inn med brukernavn og pinkoden du nettopp opprettet. Hvis du ønsker å logge inn med QR-kode finner du denne på skrivebordet ditt i PiD Drift. Velg da «Login with QR» under innloggingsfeltet i appen.

Det er dessverre ikke mulig å fullføre en kontrollrunde uten å scanne alle kodene. Be driftsansvarlig om å finne en kopi av koden i PiD Drift på desktop, eller ta kontakt med support@pids.no for hjelp. Meld inn feil på koden, slik at det blir registrert at koden ikke er mulig å scanne. På sikt vil vi se på en løsning som gjør det mulig å registrere en kode som «manglende/defekt» eller lignende, men inntil videre må koden scannes.

Du kan enkelt opprette en ny kode ved å trykke på «Create PIN» under innloggingsfeltene. Du blir da bedt om å legge inn brukernavnet og passordet ditt fra PiD Drit, før du velger en egen pinkode (4 tall), og bekrefte pinkoden. Trykk «Opprett PIN» og logg inn med brukernavn og pinkoden du nettopp opprettet. Du kan også velge å logge inn med QR-kode – denne er tilgjengelig fra skrivebordet ditt i PiD Drift. Velg da «Login with QR» under innloggingsfeltet i appen, og scan koden fra skrivebordet.

PiD Kurs (kursdeltaker)

Når det nærmer seg tiden for at kursbeviset utløper vil arbeidsgiver få varsel på e-post dersom de ansatte må ta et repetisjonskurs eller ta et helt kurs på nytt. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at alle ansatte har gyldige kursbevis.

Etter at du har logget inn på www.pid-kurs.no kan du finne kursbevisene dine under «Dine kursbevis». Kursbeviset kan lastes ned som PDF. Din arbeidsgiver har også tilgang til dine diplomer i et system utenfor PiD Kurs.

Kursbevisets varighet er avhengig av hvilket kurs man har tatt. Dersom du trenger å vite den nøyaktige utløpsdatoen for kurset du har bestått, finner du dette på selve kursbeviset. Samme informasjon finner du også under «Dine kursbevis» når du er innlogget på www.pid-kurs.no. Din arbeidsgiver får rapporter på kursbevis som er i ferd med å utløpe, og/eller har utløpt.

Du kan ta kurset om igjen med en gang.

Du har så mange forsøk du trenger. Kurset blir ikke sperret uansett hvor mange ganger du tar det.

Vi identifiserer deg for din arbeidsgiver ved å bruke din private e-postadresse. For at din arbeidsgiver skal se om du har gått kurs og bestått de kursene du trenger, må derfor din private e-postadresse benyttes, og ikke adressen til arbeidsstedet ditt. Dersom du oppretter en bruker og benytter e-postadressen til din arbeidsplass (og flere andre gjør det samme) vil resultatet av kurset overskrives, og kursdiplomer vil gå tapt.

Dersom du har glemt passordet til PiD Kurs kan du trykke på «Glemt passord» etter at du har søkt opp brukeren din underveis i innloggingen. Du vil da få tilsendt en e-post med link til å sette nytt passord. Dersom du har glemt koden til eiendommen kan du få hjelp av driftsavdelingen på din eiendom, eller din nærmeste leder. Koden starter alltid med et «+»-tegn. Dersom du ikke får opp valget opp «Glemt passord» under passordfeltet i innloggingen er du ikke registrert med e-postadresse enda. Ta kontakt med support@pids.no, så skal vi ordne dette for deg.

PiD Kurs (daglig leder bedrift/leietaker, driftsledelse)

Det vil gå ut varsel via e-post dersom noen av dine ansattes kursbevis er utløpt eller vil utløpe innen kort tid. Rapporten kommer den 1. i hver måned.

Ta kontakt med support@pids.no for mer informasjon om hva slags kurs vi tilbyr.

Dersom de har vært gjennom kurset flere ganger og lesevanskene gjør at de ikke klarer å bestå testen, anbefaler vi at de får hjelp til å fullføre testen muntlig.

Bygningskoden starter med et «+»-tegn og er synlig under navnet på eiendommen på skrivebordet. I nedtrekkslisten øverst på siden er koden synlig foran navnet på eiendommen. Om du er usikker kan du ta kontakt med drift på eiendommen din. Koden benyttes i det første feltet for innlogging i PiD Kurs.

For å se den fullstendige rapporten må du logge inn i PiD Drift (www.pid-drift.no). I sidemenyen finner du «Kurs» ved å trykke på det blå bok-ikonet. Dersom det er flere kurs tilgjengelig for din bedrift må du velge riktig kurs før du kan se rapporten. I rapporten ser du utløpsdatoer for kursbevis, og du har mulighet til å laste ned disse i PDF-format. Du kan også fjerne tidligere ansatte fra rapporten.

Dersom du har glemt passordet til PiD Kurs kan du trykke på «Glemt passord» under innloggingen for å motta mail med link til å sette nytt passord. Dersom du ikke er registrert med e-post vil du ikke få opp «Glemt passord»-knappen. Ta kontakt med support@pids.no så skal vi hjelpe deg med dette. Dersom du har glemt koden til PiD Kurs kan du få hjelp av driftsavdelingen på din eiendom, eller finne det i PiD Drift under navnet på eiendommen. Koden starter alltid med et «+»-tegn.

Det finnes ingen grense på dette – men alle må bestå den avsluttende prøven for å få kursbevis.

For å fjerne en kursdeltaker må du logge inn i PiD Drift med brukernavn og passord. Fra kursrapporten kan du trykke deg inn på den ansatte som har sluttet, og fjerne denne fra ditt lokale.
For drift/ledelse:
For å fjerne kursdeltakere som ligger inne på feil areal eller som ikke lenger er ansatt bør man gå inn på arealet fra infrastrukturen. Velg fanen “Kursdeltakere” inne på arealet og trykk på den lille “x”-en til høyre for kursdeltakeren som skal fjernes. Bekreft at kursdeltakeren skal fjernes fra dette arealet. Dersom kursdeltakeren har tilgang til flere arealer vil ikke dette påvirke deltakerens tilgang til de andre arealene.

Som arbeidsgiver trenger du ikke å registrere dine ansatte før de skal ta kurs – de kan enkelt registrere seg selv ved innlogging i PiD Kurs.

Ja. Alle ansatte må gå grunnkurs i brannvern uavhengig av stillingsgrad.

Nei. Vi anbefaler at kursdeltakerne registrerer seg selv ved førstegangsinnlogging. Det er viktig at de registrerer seg med sin private e-postadresse. Det eneste de trenger før registrering er koden til kurset (bygg-koden), som du skal ha fått oppgitt av driftsavdelingen. Du kan også finne koden selv ved å logge inn i PiD Drift med brukernavn og passord. Bygningskoden starter alltid med et «+»-tegn og er synlig ved siden av navnet på eiendommen.